Skip to main content

What Are PR Communication Tools & Techniques?

Public relations is a strategic communication process that builds mutually beneficial relationships between organizations and their publics, according to the Public Relations Society of America. Small businesses can use public relations tools and techniques to communicate effectively with customers, suppliers, employees, investors and the community. Public relations techniques help businesses market their products and services and they influence attitudes toward the company.


Media Information

Newspapers, magazines, radio and television are important channels for communicating with customers, investors and the community. If you launch a new product, for example, you can raise awareness and stimulate interest by issuing a press release to newspapers and magazines that reach your target market. When you want to attract investors, send a press release to the business or financial editors of newspapers describing growth opportunities in your market or significant new business wins. If you want to gain public approval for your new factory plans, explain the economic and employment benefits to the community through press releases to local media.

Opinion

Providing the media with opinions or comments on important issues can help raise your company’s profile. Invite editors and journalists to interview your chief executive on legislation that affects your industry, for example. Ask your technical director to comment or write an article on an important new technology or material, and offer the content to trade magazines. Speaking engagements at conferences or local business events, such as chambers of commerce meetings, also provide valuable opportunities to demonstrate your company’s expertise.

Social Media

Participating in social media gives you the opportunity to monitor attitudes toward your company and fine-tune your public relations strategy in response. Monitor references to your company or products on social media, such as Facebook, Twitter or product review sites, and respond to both positive and negative comments. By engaging in dialogue, you can help to build positive attitudes and manage your company’s reputation.

Employee Communications

Employee communications are important, even in small businesses. Keeping employees informed about new products, customer wins, important appointments or new business opportunities builds positive attitudes and commitment. You can use newsletters or an employee page on your website to publish relevant company news. Sending press releases on business developments to local newspapers can also help you attract new employees if you are expanding your business.

Social Responsibility

Volunteering for community projects or providing sponsorship for local sports or community events strengthens relationships with the public and demonstrates your company’s social responsibility. If your products or manufacturing processes have an environmental impact, publish your company’s policies through press releases or public meetings to establish your green credentials.

Comments

Popular posts from this blog

Tugas-Tugas Public Relation

Inti tugas  Public Relation  adalah sinkornisasi  antara informasi dari perusahan dengan reaksi dan tanggapan publik sehingga mencapai suasana akrab, saling mengerti, dan muncul suasana yang menyenangkan dalam interaksi perusaahaan  dengan publik. Penyesuaian yang menciptakan hubungan yang harmonis dimana satu sama lain saling memberi dan menerima hal-hal yang bisa menguntungkan kedua belah pihak.(Suhandang : 2004 : 73)  Menurut Astrid S. Sutanto mengutip pendapat Cutlip  & Center dalam  Kusumastuti (2004 : 26) tugas Public Relation perusahaan adalah :  Mendidik  suatu publik  melalui kegiatan non profit  untuk menggunakan barang/jasa instansinya.  Mengadakan usaha untuk mengatasi salah paham antara instansi dengan publik.  Meningkatkan penjualan barang dan jasa.  Meningkatkan kegiatan perusahaan yang berkaitan dengan kegiatan masyarakat sehari-hari.  Mendidik dan meningkatkan tuntutan serta kebut...

Ruang Lingkup Public Relation

Hubungan masyarakat atau yang sering disebut dengan humas dalam pelaksanaannya memiliki ruang lingkup yang wajib diketahui oleh para praktisi humas. Ruang lingkup humas diperlukan agar dalam menjalankan kewajibannya sebagai humas, seorang humas menyadari kedudukannnya serta apa saja yang menjadi wewenangnya. Karena tidak semua hal menjadi wewenang humas. Tapi ada pih a k lain juga yang terlibat. Jangan sampai ada pihak lain yang merasa terlangkahi oleh langkah seorang humas dalam menjalani ruang lingkup humas.  Untuk itu seorang humas baik sebagai akademisi maupun praktisi hendaknya memahami ruang lingkup humas. Ruang lingkup humas dapat dijadikan pedoman setiap kali ia merasa sudah mulai keluar dari jalurnya. Ruang lingkup tugas humas dalam suatu organisasi/lembaga dibagi menjadi dua   seperti yang dipaparkan Ruslan  (2012:23), yakni membina hubungan kedalam dan membina hub u ngan keluar. Membina hubungan ke dalam berarti pihak humas harus dapat membina komunikasi y...

Pengertian Public Relation Fungsi, Tugas dan Tujuan Definisi Menurut Para Ahli

Pengertian Public Relation  - Untuk mengetahui defines Public Relations, kita awali dari era  Ivi Lee pada tahun 1906. Ivi lee tercatat sebagai penyandang profesi public Relation Officer pertama di Amerika Serikat dan dengan keberhasilanya mengatasi berbagai persoalan krisis yang menimpa beberapa perusahaan di Amerika Serikat pada waktu itu melalui kiat dan  strategy of public relation tersebut, maka namanya diangkat sebagai “Bapak Hubungan Masyarakat” abad ini. Sejak saat itulah masyarakat menjadi tahu keberadaan dan manfaat profesi kehumasan melalui hasil karya gemilangnya di bidang Public Relation.(Ruslan : 2005 : 5) Banyak yang mengira bahwa Public Relation hanyalah kegiatan-kegiatan yang tampak, tetapi kenyataanya kegiatan yang tampak oleh publik justru hanya satu tahap saja dari keseluruhan kegiatan Public Relation yang sebenarnya. Menurut Scott M. Cutlip dan Allen H, Center, dalam Ruslan  (2005 : 6) “Public Relation merupakan fungsi manajemen yang me...